Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Město Veverská Bítýška
Veverská Bítýška

Kolem přehrady aneb Na Veveří devět věží

Hrad

Brněnská přehrada je vyhledávanou rekreační oblastí, kterou lze obyvatelům moravské metropole jen závidět.

Láká nejen vyznavače vodních sportů a lenošení u vody, ale i toulavé duše turistické. Naše putování "obejme" zajímavou vodní plochu -trasa vede Podkomorskými lesy nad pravým břehem, nevynechá hlavní dominantu hrad Veveří, ve druhé části sleduje břeh pře-hrady. Výlet lze rozdě1it na dvě (i více) části s využitím lodní dopravy po přehradním jezeře.

Betonová hráz, vysoká 34,5 m a v koruně dlouhá 120 m, budovaná v letech 1936–1940, přehradila řeku Svratku a dala vzniknout zajímavému jezeru. Vedle účelů vodohospodářských (zabránění povodním, zásobárna pitné a užitkové vody pro Brno) má významnou roli rekreační. Zajímavé je její technické řešení - poprvé zde byl uplatněn beztlakový tvar přepadu. Ve špičkách pracuje hydrocentrála s Kaplanovou turbínou. Vodní plocha měří 259 m, maximální hloubka je 19 m stálý objem 7,6 milionu m3, zásobní 10,9 milionu m3, celkový 21 milion m3, délka vzdutí je 10 km. Za zvýšených vodních stavů je voda zadržována a později vypouštěna pro účely průmyslu, vodárenství a zemědělství (velkoplošné závlahy).

Na své si tady přijdou rybáři, řada pláží láká ke koupání, lze provozovat nejrůznější vodní sporty a v zimě si i zabruslit. Pobyt u přehrady a turistické toulky je možné si zpestřit využitím lodní dopravy, která je vedena po tzv. malém okruhu (Bystrc-Kozí horka - Sokolské koupaliště- 0sada - Rokle) nebo velkém okruhu (malý okruh a navíc: Obora - Zouvalka - Hrad - Mečkov - Skály - Veverská Bítýška). Rozšiřující se zázemí zařízení cestovního ruchu zaručuje možnost stravování a případně ubytování v nejrůznějších cenových relacích.

Od parkoviště poblíž přístavu v Brně-Bystrci (u MHD) se vydáme po červené a žluté turistické značce po levém břehu přehrady. Kolem páže a stánků s občerstvením se po příjemné vycházkové cestě dostaneme k restauraci, obchodu a stanici autobusu na Rakovci (1). Přejdeme silnici a začínáme se vzdalovat vodní ploše (břeh přehrady prakticky kopíruje silnice). Mírně stoupáme mezi rekreačními objekty až na rozcestí. Červená značka pokračuje po cestě vlevo, my společně se žlutou značkou po silničce (zákaz vjezdu) vstupujeme do přírodního parku Podkomorské lesy. Statut chráněného území byl vyhlášen 1. 1. 1989, jeho porušení může být postiženo nemalými pokutami. Se statutem přírodního parku i s jeho zajímavostmi se můžeme seznámit prostřednictvím informační tabule. Nejvyšším místem klidové oblasti je Kopeček (479 m), na druhém břehu je zajímavá Moravskoknínická mufloní obora, cenné jsou přírodní rezervace Jelení žlíbek, Krnovec, Břenčák, Na skalách, Junácká louka či Kůlny.

Žlutá značka mírně stoupá po asfaltové silničce Kočičím žlebem k rozcestí turistických značek u Ríšovy studánky (2). Po krátkém odpočinku zvolíme některou z cest. Žlutá značka klesá do Vápenice, kde sídlí jezdecká společnost Veveří (odtud lze pokračovat k Novým Dvorům). Hezká je i modře značená trasa k hájence Prádelna. Náš výlet směřuje po zelené značce, sledující lesní hřebenovou cestu. Je třeba dát pozor na značku. Míjíme několik rozcestí, držíme se stále hlavní cesty, stoupáme a klesáme. V závěrečném klesání nesmíme přehlédnout nenápadnou odbočku z kamenité cesty vpravo. Pěšina se ponoří do nízkého mlází. Sestupujeme k bytovkám, které zleva obejdeme a podél nich vpravo se stáčíme k silnici poblíž autokempu Obora. Společně se značkou pokračujeme krátce po silnici vlevo. Odbočíme vlevo na kamenitou cestu, na rozcestí pokračujeme přímo travnatou cestou (pevnější komunikace se mírně stáčí vlevo). Ta nás přivádí k okraji zalesněného svahu, stáčí se doleva a vcelku pohodlně klesá k silnici. Po naší pravé ruce mezi stromy se objevuje velice pěkné panorama hradu Veveří (3).

Po silnici vlevo dojdeme krátký úsek k autobusové zastávce a turistickému rozcestí. Odtud se vydáme po silničce (zákaz vjezdu) vpravo, červená značka tudy pokračuje k Veverské Bítýšce. Po krátkém stoupání značka opouští pohodlnou cestu na úzkou pěšinu vlevo, my pokračujeme k hradnímu areálu.

Z hradu se buď vrátíme na červenou značku, nebo projdeme areálem a vyjdeme horní branou, kde narazíme na silničku a červenou značku (nejpohodlnější přístup pro motoristy). Silnička vede ke kapli Matky Boží (4). Pozdně románská stavba z konce 12. století, původně panská svatyně u původního dvorce, je dobře vidět od hradu -jistě si k ní uděláme malou odbočku.

Kaple zároveň plnila funkci pro hrazenou středověkou osadu, kterou dal v r. 1428 zbořit správce hradu Petr Kutěj. Jednolodní svatyně s kvadratickým presbytářem s odsazenou apsidou má na západě panskou tribunu. V pozdní gotice byl k jižní straně kněžiště přistavěn čtvercový prostor s křížem klenebních žeber, na něj pak navázala obdélná přístavba z doby kolem r. 1638. Výzdoba interiéru je převážně barokní ze 17. století.

Červená značka opouští silničku vpravo, vede zprvu po kraji lesa a pak lesem a mírně sestupuje k chatové osadě Mečkov. Na silničce se dáme nejprve vpravo a pak na vidlicovitém rozcestí mírně vlevo scházíme k lesíku, projdeme do volného terénu a polní cestou, ze které dobře sledujeme vzdutí přehrady, dospějeme k zahrádkářské kolonii na okraji Veverské Bítýšky. Uhýbáme vpravo na cestu, která nás přivede až k romantické vodní hladině, lemované z naší strany místy rákosím a na opačném břehu skalami. Dorazíme k hlavní silnici - vlevo bychom došli do centra Veverské Bítýšky. Přejdeme vpravo na most přes Svratku, pod námi je přístaviště. Jdeme po stezičce podél silnice, vzápětí odbočíme vpravo na rozcestí (5) Před Dolním mlýnem. Sledujeme nadále žlutou značku, která postupuje ve svahu, obchází skály a nabízí hezké průhledy mezi stromy na přehradní jezero, které v těchto místech působí spíš jako malý rybník. Lokalita Na skalách je přírodní památkou - vystupuje zde vápencový ostrůvek s teplomilnými druhy rostlin. Vycházíme z lesa na okraji Junácké louky. Zachovalá polokulturní louka s pestrým druhovým složením rostlin a množstvím motýlů, s tábořištěm a chatičkami, je také přírodní památkou. My oceníme i nejhezčí pohledy na hrad Veveří. Z tohoto místa a v následujícím úseku z levého břehu přehrady jsou to pohledy nejimpozantnější.

Na rozcestí Nad Zouvalkou se setkáme s modrou značkou, žlutá sestupuje úzkou stezkou ve skalnatém svahu (za vlhka zvýšíme opatrnost, pozor také na setkání s horskými koly!) k přístavišti (6). Následuje pohodlnější úsek ke Kůlnám. Přirozené listnaté porosty s bohatým bylinným podrostem teplomilnějších druhů rostlin jsou přírodní památkou. Pěšina se mění v širší cestu a posléze v silničku, po které prakticky bez výškových rozdílů přicházíme k frekventovanější části rekreační oblasti. Míjíme řadu zařízení cestovního ruchu, vybíráme, na které pláži se osvěžíme - jsou zde místa hojně navštěvovaná i místa jaksi intimnější. V závěru přicházíme na širší silnici, značka se jí podle možností vyhýbá a vyhledává klidnější pěšiny. Nelze zabloudit, směr je dán zcela jednoznačně. Přicházíme k přehradní hrázi, vlevo vidíme pomník M. Šikuly, připomínku událostí na sklonku války (26. 4. 1945), statečný čin, který zachránil přehradu před zničením. Od hráze pak projdeme do výchozího místa výletu.

Brněnská přehrada, přístaviště - Rakovec, BUS 1 km - Rakovec -rozcestí 1,5 km - Ríšova studánka 4,5 km - Obora 7,5 km - Veveří, BUS 8,5 km - Veveří, hrad 9 km - Veverská Bítýška, přístaviště 12,5 km - Před Dolním mlýnem 13 km - Nad Zouvalkou 16 km -Zouvalka, přístaviště 16,5 km - Pod Trnůvkou 19 km - Osada, hostinec 20,5 km - Brněnská přehrada, přístaviště 22 km

Převzato z Průvodce po Čechách, Moravě, Slezsku - Okolí Brna

Datum vložení: 7. 8. 2023 11:59
Datum poslední aktualizace: 7. 8. 2023 12:07

Město

Zpravodaj

Svátek

Dnes je 17.6.2024

Svátek má Adolf

Státní svátky a významné dny na dnešek:

• Světový den boje proti desertifikaci a suchu

Zítra má svátek Milan

24 25 26 27 28 29 30

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Čerpací staníce v provozní budově

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.